کلود دبوسی
آشیل کلود دبوسی جایگاه بزرگی در تفکر موسیقایی قرن بیستم داشته و مانند بزرگانی همچون شوئنبرگ و استراوینسکی به یک نماد و سمبل برای قرن بیستم تبدیل شده است. ریشهی نوآوریهای دبوسی در زمینهی تمبر ارکستر، هارمونی و یا فرم میتوان در زندگی خصوصی وی جستو جو کرد، از این رو بررسی و مطالعهي زندگی ایشان برای دوستداران و علاقمندان به دبوسیسم امری ضروری تلقی میشود. با این حال در این نوشته سعی شده تا سالهای حائز اهمیت زندگی او را مرور کرده و از حواشی چشم پوشی کنیم.
دیگران دربارهي کلود دبوسی
Stuckenschmidt (موزیکولوگ آلمانی): «دبوسی اولین آهنگساز رادیکال عصر جدید است».
Pierre Boulez (آهنگساز قرن بیستم فرانسوی): « در واقع تنها دبوسی است که می توانیم با وبرن در گرایش برای از بین بردن فرمهای از قبل تایین شده مقایسه کنیم. [سونات، فرم تم و واریاسیون و غیره.]»
Stefan Jarocinski (موزیکولوگ لهستانی): «هنر او تا آخرین لحظات سرکش و انقلابی باقی میماند».
کودکی کلود دبوسی و مواجهه او با موسیقی
آشیل-کلود فرزند بزرگ خانوادهی هفت نفری دبوسی، ۲۲ اوت ۱۸۶۲ در نزدیکی پاریس در خانوادهای متوسط به دنیا آمد. پدر او، مانوئل-آشیل دبوسی یک ارتشی سابق بود و مغازهای را اداره میکرد. مادرش، ویکتورین-ژزفین که فردی مقتدر، و به خیاطی مشغول بود. مانوئل در ادارهی مغازه ناموفق بود و کسب کار خود را در سال ۱۸۶۴ تعطیل کرد.
Comments
Post a Comment